Hvor er det fantastisk nemt

Gitte Clausen, SSA. Forflytnings- og teknologivejleder på Plejecenter Teglgårdsparken i Kolding.

Jeg var med til en temadag, hvor vi måtte vælge to hjælpemidler, vi gerne ville afprøve. Vi kunne med det samme se, at RotoBed® sengen var en god mulighed. Mine forventninger til sengen var, at brugeren skulle få en bedre hverdag med mere værdighed, at forflytningerne blev lettere for personalet, og at vi i mange tilfælde kunne gå fra 2 til 1 hjælper. Det har den levet op til, og vi er meget positive, også over sidegevinsterne. Den er supergod i forhold til at give strømper på. Hvor er det fantastisk nemt bare lige at dreje sengen i stedet for at skulle tage sengehesten af, stille den på gulvet, læne sig ind over fodenden for at give strømper på, og igen samle sengehesten op og sætte den på plads.

Det er også en seng, der samarbejder med brugerne. De er meget mere med til det, der foregår – når man bruger lifte, masterturner eller den slags, er de meget mere passive. Samtidig sparer den personalet for nogle belastende arbejdsstillinger. Er man to hjælpere, kan samtalen nemt blive med den kollega, man forflytter med. Når man kun er én hjælper, så bliver samtalen meget med beboeren, vi samarbejder om forflytningen og har meget mere nærvær. Når Elly er træt efter en lang dag, hiver efter vejret og har svært ved selv at flytte sig, så bliver det også hårdt arbejde for os. Nu går hun selv med sin rollator hen til sengen, sætter sig, lægger armene op, og så kan vi dreje hende ind i sengen. Nu kan vi tale med hinanden imens, Elly og jeg. Det kunne vi ikke før, der var hun bare forpustet. Jeg får hende ind og ud af sengen, og jeg laver ikke andet end at trykke på en knap.

Jeg har haft tre brugere med en RotoBed® halvautomatisk, og vi har brugt den forskelligt til dem alle tre. For én har den mest værdi om aftenen, for en anden er det især om dagen, et sted bruger vi den i kombination med en stålift og så videre. Det er lige præcis det, jeg godt kan lide ved sengen: at den lægger op til at overveje, hvad der er smart i hver enkelt brugers tilfælde. Sådan er det med al velfærdsteknologi; man skal lige sætte sig ind i det og have lyst til at få det til at virke – og så får man gevinsten.

9 spændende cases med RotoBed® halvautomatisk